Reklam komitesi Kasım ayı indirimlerinde hile yapanlara izin vermedi
Bigpara Haber Merkezi
Oluşturulma tarihi: 18 Aralık 2024 13:16
Reklam Kurulu, 2024 yılında bugüne kadar 1.705 yanıltıcı reklam ve haksız ticari uygulama nedeniyle toplam 277,6 milyon TL idari para cezası verdi.
Tüketicileri aldatan, yanıltan, onların tecrübe ve bilgi eksikliklerini istismar eden reklamları ve haksız ticari uygulamaları incelemek amacıyla yılın 352 numaralı son Reklam Kurulu toplantısı 12 Aralık 2024 tarihinde gerçekleştirildi. Tüketicileri aldatan, yanıltan, onların tecrübe ve bilgi eksikliklerini istismar eden reklamları ve haksız ticari uygulamaları incelemek amacıyla yılın 352 numaralı son Reklam Kurulu toplantısı 12 Aralık 2024 tarihinde gerçekleştirildi.
Kasım ayı toplantısında, 213 dosyadan 196'sının mevzuata aykırı olduğu tespit edilerek, söz konusu reklam ve ticari uygulamalar nedeniyle erteleme cezasıyla birlikte toplam 54,3 milyon TL idari para cezası verilmesine karar verildi. Reklam Kurulu ayrıca 35 dosyayı ihlal eden sitelere erişimin engellenmesine karar verdi.
Böylece Reklam Kurumu 2024 yılında toplam 1917 uygulamaya ilişkin görüş ve değerlendirmelerde bulundu. Yayın durdurma yaptırımının yanı sıra, yanıltıcı reklam veya haksız ticari uygulama olduğu değerlendirilen 1705 dosyaya toplam 277,6 milyon TL idari para cezası verilmesine karar verildi.
İNDİRİMLİ SATIŞ KAMPANYALARINDA ÇEKLEMELER DEVAM EDİYOR
Özellikle Kasım ayında “Efsanevi Kasım”, “Kara Cuma”, “Büyük Cuma” gibi farklı kampanya isimleriyle tüketicilere sunulan indirim reklamlarının doğrulanması Reklam Kurulu'nun gündeminde önemli yer tuttu. Bu kapsamda, Kasım 2024 indirimlerine ilişkin 64 dava resen veya şikâyet üzerine ele alınmış olup, Kurul tarafından yapılan değerlendirme sonucunda 57 vakanın mevzuata aykırı olduğu tespit edilerek, cezai yaptırım uygulanmasına karar verilmiştir. toplam 27.4 milyon TL idari para cezası verildi. Bu nedenle 2024 yılında indirimli satış kampanyalarına ilişkin mevzuata aykırı olduğu değerlendirilen reklamlar nedeniyle 41,3 milyon TL idari para cezası kesildi.
Tüketici şikayetlerinin arttığı söz konusu indirim dönemleri için yapılan bu incelemelerle;
– Gerçekçi olmayan yüksek gölge fiyatlar üzerinden sahte indirim algısı yaratılarak tüketicinin satın alma tercihlerinin bilinçli olarak manipüle edilmesinin önlenmesi,
– İndirimin normalden yüksek olduğu algısının yaratılması gibi tüketici iradesini baskılayan pazarlama uygulamalarının doğru ihtiyaç/fayda analizi yapılmaması nedeniyle ülkemizin ekonomik kaynaklarının gereksiz ve verimsiz alanlarda kullanılmasından kaynaklanan israfın önlenmesi. Mevcut olanın ve indirimli fiyatın çok kısa bir süre için geçerli olduğunu,
– Rekabette istikrarlı bir ekonomi ve adil piyasa koşulları yaratarak, haksız rekabetin tüketicilere ve diğer işletmelere verebileceği zararların önlenmesini amaçlamaktadır.
YASA DIŞI BAHİS REKLAMLARINA KARŞI DİKKATLİ OLUNMASI GEREKEN KARARLAR
Öte yandan, tüketiciyi korumaya yönelik mevzuat hükümleri uyarınca, yasa dışı bahis sitelerinin reklamını yaptığı tespit edilen promosyonların söz konusu reklamlarının engellenmesi amacıyla 6 milyon TL idari para cezası ve para cezası uygulanmasına karar verildi.
Ticaret Bakanlığı bünyesinde faaliyet gösteren Reklam Otoritesi, çeşitli sektörlerde karşılaşılan yanıltıcı reklam ve haksız ticari uygulamalara ilişkin incelemelerini sürdürüyor.